Jumaat, 1 Januari 2016

KEGUGURAN SEMASA HAMIL, PUNCA DAN CARA MENGATASI

Kehamilan berlaku apabila bercantumnya sperma dan ovum di dalam rahim seorang wanita. Namun, dikatakan satu dalam lima kehamilan terdapat keguguran yang mana ianya tidak dapat dielak dengan kudrat manusia.

PUNCA BERLAKUNYA KEGUGURAN

Apabila seorang wanita disahkan positif hamil, bayi membawa 23 kromosom dalam sperma(mewakili bapa) dan 23 lagi kromosom yang terdapat dalam ovum(mewakili ibu). Sempurnanya perkembangan kromosom akan membantu berlakunya perkembangan bayi yang sempurna. Ini sekaligus mengelakkan keguguran berlaku.
Adakah ketidaksempurnaan kromosom ini disebabkan ibu dan bapa tidak sihat?
TIDAK sama sekali. Bagaimana kromosom yang tidak normal ini berlaku tidak dapat dipastikan oleh pakar perubatan sendiri. So, lebih sennag untuk tini fahami ia bukan rezeki kita lagi kan.
Selain itu, kegagalan embrio berkembang dengan baik juga menjadi penyebab keguguran di awal kehamilan.

TANDA-TANDA KEGUGURAN

Tanda keguguran itu biasanya bermula apabila berlakunya pendarahan dari faraj. Darah yang keluar dipanggil sebagai 'ancaman keguguran atau 'threatened miscarriage'. Darah yang keluar akan diikuti dengan rasa sakit pada bahagian perut seperti sakit senggugut. Jika pendarahan kembali normal selepas keguguran di mana darah semakin berkurang setiap hari kemungkinan besar keguguran berlaku dengan sempurna. Sebaliknya jika keguguran diikuti dengan pendarahan tanpa henti dalam kuantiti yang banyak, anda perlu segera menghubungi doktor untuk memastikan bahawa keguguran telah berlaku dengan sempurna.

APA YANG BOLEH DILAKUKAN SELEPAS KEGUGURAN?

1. Dapatkan rehat yang cukup kerana anda baru sahaja kehilangan darah. Pastikan keadaan diri kembali kuat untuk meneruskan aktiviti harian

2. Elakkan makanan yang boleh menyebabkan bentan iaitu sayuran yang sejuk seperti timun, tembikai, ubi dan lain-lain. Elakkan juga tumbuhan yang tumbuh menjalar seperti kacang panjang, labu dan lain-lain.
Pengambilan makanan di atas menyebabkan angin dalam badan dan anda mungkin berdepan masalah bentan atau sakit badan yang teruk.

3. Digalakkan untuk bertungku dan mendapatkan urutan untuk mengembalikan kesegaran tubuh dan membantu pengaliran darah berjalalan dnegan baik.

4. Lengkapkan diet berpantang dengan makanan berkhasiat atau dapatkan makanan tambahan untuk menampung kekurangan zat makanan semasa berpantang.

5. Dapatkan Qaseh Gold dari saya, pengedar sah anda..hihi..


BAGAIMANA QASEH GOLD MEMBANTU?
Kepentingan zat mineral SOLE:
------------------------
🌕 setiap sel hidup bergantung kpd mineral utk pembentukan struktur dan untuk ia berfungsi.

🌕mineral diperlukan utk pembentukan darah, tulang, komposisi cecair badan, fungsi saraf yg sihat, operasi sistem kardiovaskular dan lain-lain.

🌕Elemen-elemen zat mineral ini berspektra luas dan berbentuk ionik (bercaj elektrik) yg berfungsi sebagai penggiat setiap sel. Ia berperanan di peringkat selular utk aktiviti biologikal, fizikal dan fungsi mental.

🌕 Bekalan zat-zat mineral ini adalah unsur asas yg sangat penting bagi menghasilkan pelbagai jenis cairan biologi manusia dan juga penting untuk penyerapan zat-zat makanan. Ia adalah keperluan untuk semua peringkat umur! 

KEPENTINGAN QASEH GOLD ADINDA

9 kandungan bahan yang terdapat dalam QASEH ADINDA

1-AIR ZAM-ZAM--air terbaik dunia, paling suci, bersih, berkualiti ,kaya mineral

2-KURMA--pelbagai khasiat & nutrisi untuk tubuh & emosi

3-MADU--''..dengan itu keluarlah dari badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia...(An-Nahlu:69)

4-HABBATUS SAUDA'--penawar segala penyakit (riwayat bukhari)

5-DELIMA--antioksidan tinggi untuk mencegah kanser, juga baik untuk kecantikan tubuh wanita

6-BUAH ZAITUN---buahan yang disebut dalam Al-Quran (an-Nur ayat 35)

7-ZA'FARAN---Raja segala rempah kerana harganya sangat mahal setanding harga emas pasaran!

8-ARABIC GUM--mengandungi prebiotik semulajadi yang baik untuk perut

9-BUAH TIIN--Allah bersumpah dengan buah tiin di dalam Al-Quran, bermaksud padanya ada tanda-tanda kebesaran Allah

Jika anda berminat untuk menaparkan Qaseh, jangan lupa hubungi tini segera ye.

KARTINI JUSOH
Pengedar Qaseh Gold
0142907448


Tiada ulasan:

Catat Ulasan