Isnin, 22 Februari 2016

KENCING MANIS SEMASA HAMIL

Assalamualaikum dan salam berqaseh untuk semua.

Alhamdulillah, malam ni tini terima satu mesej dari seorang kawan yang terpaksa mengambil suntikan insulin untuk kehamilannya sekarang. Lantas bertanyakan produk yang sesuai untuknya.

Teringat kehamilan tini yang lepas apabila tini juga disahkan menghadapi masalah GDM atau kencing manis semasa hamil. Mengikut istilah perubatan, kencing manis semasa hamil adalah dikenali sebagai diabetis gestasi.

KENAPA BOLEH BERLAKU DIABETIS GESTASI?

Kencing manis semasa hamil berlaku kerana badan seseorang yang gagal menghasilkan sejenis hormon yang kita kenali sebagai 'insulin' untuk keperluan badan dengan secukupnya. Kalau badan kita mempunyai masalah untuk menyimpan insulin tambahan, paras gula dalam darah akan meningkat. Kesannya anda dikesan menghidap diabetis!

INSULIN??

Insulin ialah sejenis hormon yang dihasilkan oleh pankreas dan ia terkenal dengan dua tugas penting seperti berikut;

a) mengawal jumlah gula dalam darah yang digunakan oleh badan
b) membolehkan gula yang tidak diperlukan segera disimpan.

APAKAH KESAN KENCING MANIS SEMASA HAMIL?

Jangan terlalu memandang remeh ye. Gula yang melampau dalam darah menyebabkan gula merentasi plasenta dan bayi turut menerima tempias iaitu bayi dalam kandungan menjadi lebih besar. Bayi besar? Chances untuk bersalin secara pembedahan terpaksa dilakukan jika bayi kita sangat besar!!



Apa yang lebih menakutkan ialah jika bayi yang tinggi gula semasa dilahirkan memberi masalah kesihatan seperti bayi anda akan berdepan risiko gula dalam darah yang rendah (hipoglisemia), Bayi akan ditahan di hospital lebih lama untuk diawasi.

APAKAH YANG BOLEH DILAKUKAN OLEH IBU HAMIL YANG MENGHIDAP KENCING MANIS?

1. Amalkan diet dan pemakanan yang seimbang. Yang paling utama, pemilihan makanan yang terbaik untuk mengurangkan kandungan gula dalam darah.

2. Senaman sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari? Penat?? Banyakkan berjalan kaki kerana berjalan kaki juga dapat mengurangkan kandungan gula dalam darah.

QASEH GOLD DAN KENCING MANIS

Jika anda menghadapi masalah kencing manis, Qaseh Gold menawarkan Sole untuk diamalkna sepanjang hari. Bagaimana? Hanya titiskan Sole ke dalam air minuman dan amalkan Sole sepanjang masa. Sangat mudah tau!!





NAK ATASI MASALAH KENCING MANIS ANDA??Hubungi tini seperti berikut

KARTINI BINTI JUSOH

0142907448(sms/whtsapp)
PENGEDAR SAH QASEH GOLD JERANTUT




Tiada ulasan:

Catat Ulasan