Isnin, 6 Julai 2015

Anak sembelit teruk. Bagaimana mengatasinya

Assalamualaikum dan selamat pagi..

Hari tu dapat msg seorang kawan yang nak sangat order qaseh junior cepat. So tini tanya jugak amik untuk apa kan. Bila customer tersayang order, memang dah jadi kemestian untuk kami banyak tanya.Supaya kami ni tak tersalah bagi consultation. 
Sembelit atau kesukaran untuk membuang air besar di kalangan kana-kanak. Menurut Dr. Zubaidi, jika anak-anak tidak membuang air besar selama tiga hari tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda tidak selesa maka ia bukan dianggap sembelit.Tetapi jika anak anda tidak membuang terlalu lama dan menghadapi kesakitan dan tidak selesa semasa proses 'membuang' barulah dikatakan sembelit.



TANDA SEMBELIT PADA ANAK-ANAK

1. Sering mengelak dan menangis untuk mebuang air besar
2. Meneran dengan kuat sehingga menangis akibat sakit
3. Najis mereka pula dalam keadaan kering, berbiji-biji kasar
4. Kentut yang berbau
5. Selalu kembung perut

Gejala atau tanda-tanda di atas biasa berlaku kepada anak-anak yang sembelit. Bahkan anak-anak menjadi sangat takut untuk membuang air besar atau fobia untuk membuang air besar.

BAGAIMANA MENGATASI SEMBELIT ANAK-ANAK

1. Banyakkan minum air kosong. Kadang-kadang anak kita ni tak suka minum air masak atau air kosong biasa. Anak saya sendiri pun kalau dimasukkan air kosong biasa ke dalam botol susu, tak banyak yang boleh dihabiskan.Ibarat kata tak luak pun. Tapi saya akan masukkan air suam.Dapatlah dia minum lebih sikit. Kadang-kadang bila saya buatkan susu, saya cairkan sangat susunya supaya dia tak hadapi masalah sembelit.

2. Banyak ambil makanan berserat dan fiber. Buah-buahan adalah sumber serat yang bagus. Tetapi dalam satu kajian yang dilakukan, kurma adalah buahan yang paling tinggi seratnya. Kandungan serat yang tinggi dalam badan membantu mengatasi masalah sembelit anak-anak.

3. Urutan. Semasa anak saya masih kecil dalam beberapa bulan la anak saya pernah menghadapi masalah sembelit ni. Jadi kakak saya ada ajarkan urutan di bahagian bawah perut, diikuti urutan di bahagian betis. Lepas tu angkat kedua-dua kaki anak dan lakukan gerakan mengayuh pada kedua-dua kaki anak.Kaedah ini membantu pergerakan najis di bahagian usus besar anak kita

4. Bekalkan anak anda dengan makanan tambahan yang tinggi serat iaitu QASEH GOLD JUNIOR


KENAPA QASEH JUNIOR BOLEH MENGATASI SEMBELIT ANAK?

Qaseh junior adalah gabungan pelbagai buahan atau makanan sunnah.
* buah tin
* madu
* kurma
* zaafaran
*habatus sauda
* sireh
* mkinyak zaitun
* air zam-zam
* minyak zaitun 
* Gingko

Kepelbagaian buahan yang ada dalam  dapat mengatasi masalah sembelit anak-anak. Bahkan kurma yang juga mengandungi serat yang tinggi dapat membantu penghadaman anak-anak.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan