Jumaat, 3 Julai 2015

Amalan Ibu mengandung supaya Anak cerdas dan Pintar

Anak yang lahir selalunya berkait dengan penjagaan ibu semasa hamil lagi. Selain anak yang lahir sempurna dan sihat, semua ibu bapa mengharapkan anak mereka menjadi anak-anak yang pintar dan cerdas. Impian kita pada anak-anak sangat tinggi kan?Kerana itu sayang kita pada anak-anak memang tidak dapat diukur bahkan tiada pengukur yang sesuai untuk digunakan. Namun, untuk melahirkan anak-anak yang cerdas dan pintar pasti berkait dengan amalan ibu semasa mengandung lagi. 

AMALAN IBU MENGANDUNG SUPAYA ANAK CERDAS DAN PINTAR

1. Makanan seimbang dan vitamin yang terbaik.
Sepanjang kehamilan, adalah sangat penting untuk ibu hamil mendapat makanan yang seimbang merangkumi ketujuh-tujuh kelas makanan dalam piramid makanan. Keseimbangan maknanan yang diambil menjamin keperluan nutrisi bayi yang dikandung mencukupi. Sebagai contoh, seawal usia kandungan sehingga 4 bulan, bayi memerlukan protein, mineral dan kalsium untuk menjamin pembentukan bayi dengan sempurna. Kecuaian ibu hamil dalam memastikan keperluan nutrisi bayi dipenuhi boleh menyebabkan bayi tidak cukup berat dan perkembangan otak yang terganggu.

2. Perbanyakkan membaca ayat suci Al-Quran.
Selain itu, amalan ibu mengandung untuk mendapatkan anak cerdas dan pintar ialah dengan cara mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran. Ayat suci yang dialunkan oleh ibu hamil membantu bayi untuk dibiasakan dengan kalimah suci Allah serta merangsang pergerakan dan perkembangan bayi. Satu kajian pernah dijalankan untuk melihat kesan bacaan ayat suci Al Quran terhadap kandungan. Subhanallah, ada yang membuktikan pergerakan bayi seolah-olah sedang sujud kepada Allah apabila dialunkan dengan kalimah suci ini.

3. Ibu hamil yang sering membaca dan mengisi masa dengan berfaedah
Ibu yang sedang mengandung juga digalakkan untuk memenuhi masa terluang dengan membuat kebaikan seperti membaca buku, dan melakukan aktiviti lain seperti mengemas sambil berbual-bual dengan kandungan. Kaedah ini juga sudah dibuktikan dapat merangsang otak bayi. 

4. Doa dan doa berterusan
Doa ibu adalah doa yang paling mustajab kan. Berdoa lah agar anak yang bakal dilahirkan adalah anak yang sihat dan cerdas serta pintar. Doa yang bersungguh-sungguh dari seorang ibu akan dimakbulakn

5. Amalkan suplement makanan sunnah seperti kurma
Semasa mengandung, nutrisi dalam badan kita terpaksa dikongsi bersama anak. Ditambah jika ibu mengandung terlalu sibuk, terlalu penat serta selalu mengejar waktu. Dapatkan buah kurma yang dapat memenuhi keperluan nutrisi ibu hamil jika anda mengalami alahan dan selera makan yang kurang. Untuk memudahkan anda, boleh dapatkan produk Qaseh Gold Adinda yang mengandungi pelbagai campuran makanan sunnah yang dapat membekalkan nutrisi secukupnya sepanjang kehamilan anda.


1 sudu Qaseh Gold = 1 biji kurma

Adalah lebih mudah jika anda mengamalkan Qaseh Gold dalam bentuk cecair yang mengandungi 11 makanan sunnah terpilih.
Untuk mendapatkan Qaseh Gold Adinda, boleh hubungi saya sepeerti berikut. Penghantaran sekitar Jerantut, Jengka dan kawasan sekitar. Jika anda berada jauh dari saya, khidmat pos akan saya gunakan dan anda akan mendapat Qaseh Gold Adinda di tangan anda selewat-lewatnya selepas 3 hari(hari bekerja).

KARTINI BINTI JUSOH
013 9924660(SMS/WHATSAPP/CALL)
Fb: Tini Kartini
emel; myself140383@yahoo.com





Tiada ulasan:

Catat Ulasan