Sabtu, 11 Julai 2015

Masalah Keputihan. Bagaimana mengatasi keputihan

Assalamualaikum dan salam ramadhan buat semua.

Malam ni dah masuk malam ke 25 kita berpuasa.Semakin hari semakin cepat je masa berlalu. Ramadhan begitu pantas berlari kan. Pagi tadi selepas mengemas rumah iaitu rutin biasa di hujung minggu, tini akan membersihkan diri. Sementara anak tidur lena boleh la mencuci tandas sekali. Kasi kilat sikit ini hari kan..hihi. Semasa membersihkan lantai tandas tu terlintas di fikiran kotor lantai ni masih boleh disental.Kalau kotor dalaman macam mana ye. Kotor hati banyakkan berzikir kan. Kalau kotor dalaman kita sebagai seorang wanita ni, macam mana nak sental ye? Takkan sesuka hati nak telan clorox plak.Ekeke. Kotor dalaman ni tini maksudkan bagi wanita yang menghadapi masalah dalaman rahim mereka. Selalu keputihan, senggugut berterusan, haid yang tak teratur, busuk dan kehitaman dan macam-macam lagi. Tini ingat lagi, bidan yang urut tini selepas bersalin aritu ada pesan, perempuan ni nak nampak cantik senang je.pastikan dalaman terutamanya bahagian rahim sihat, bersih dan terpelihara. 

Intro sikit punya panjang! Macam nak mengajar pulak kat sekolah kan. Nak kena ada pendahuluan jugak. kih2. Sebenarnya malam ni tini nak share cerita tentang masalah keputihan yang melanda wanita kita di Malaysia. Sama ada anda sudah berkahwin atau bujang masalah keputihan takkan selesai begitu sahaja tanpa ikhtiar untuk mengatasinya.

APA ITU KEPUTIHAN?
Keputihan adalah lendiran yang keluar daripada faraj sama ada lelehan tersebut pekat atau cecair. Tetapi yang paling penting, warna pada lelehan tersebut menentukan penyakit yang mungkin dihadapi wanita tersebut.

KEPUTIHAN boleh jadi cecair tanpa warna yang keluar dari faraj dan tidak mempunyai bau. Manakala jika lendiran tersebut pekat, berwarna kekuningan atau kehijauan serta berbau anda sebenarnya sudah menghidapi masalah keputihan. Jika lendiran  yang keluar  berwarna dan berbau itu adalah masalah yang berpunca daripada keradangan dan kegatalan pada faraj. 

KENAPA BERLAKU KEPUTIHAN?
Masalah keputihan boleh berlaku kerana perubahan hormon pada badan wanita sehingga mempengaruhi penegluaran keputihan yang berlebihan.

Ada yang lebih berbahaya apabila keputihan tersebut adalah disebabkan jangkitan bakteria. Jika benar anda berdepan dengan masalah jangkitan pada faraj tidak mustahil untuk pasangan anda juga akan dibawa ke hospital kerana jangkitan ini boleh dijangkiti melalui hubungan kelamin.

BAGAIMANA MENGATASI KEPUTIHAN?

1. Elakkan pengambilan makanan yang sejuk-sejuk seperti timun, tembikai, ulam raja, kacang botol dan macam-macam lagi makanan yang sejuk2 ni.

2. Pastikan anda sentiasa relax dan mendapat rehat yang cukup.
Stress dan kepenatan juga boleh menyebabkan keputihan berlaku. 

3. Cuci alat kelamin selepas bersama dengan suami.

4. Elakkan mencuci alat sulit dengan sabun dan pencuci. Ini boleh meningkatkan kekeringan pada kulit dan sekaligus menyebabkan kemaluan merah dan membengkak.

5. Pastikan anda sentiasa menjaga kebersihan alat kelamin. 

6. Pastikan anda memakai pentyliner semasa keputihan untuk mengurangkan risiko alahan pada kemaluan wanita. Pastikan juga pentyliner sentiasa ditukar ganti

7. Rajinkan diri merebus daun sireh dan digunakan untuk mencuci kemaluan

BAGAIMANA QASEH GOLD ADINDA MEMBANTU MENGATASI KEPUTIHAN?

Qaseh gold Adinda adalah rumusan daripada pelbagai makanan sunnah seperti habatus sauda, buah tiin,kurma, madu, minyak zaitun, sireh, air zam-zam, za'faran, pegaga, passiflora dan macam-macm lagi.  

Kandungan sireh di dalam Qaseh Gold Adinda boleh mebantu merawat nya. Sireh memang sudah terkenal mampu merawat masalah dalaman wanita. 





Untuk anda yang berminat untuk mencuba Qaseh Gold Adinda, sila lah berhubung dengan saya sepertimana di bawah

KARTINI BINTI JUSOH
0139924660
FB: Tini KArtini
myself140383@yahoo.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan