Rabu, 8 Julai 2015

CARA MENGATASI KENCING MANIS DENGAN BERKESAN

Semalam tini balik agak awal dari sekolah. Mungkin badan dah rasa sangat penat. Semakin menghampiri penghujung ramadhan ni, badan jadi makin penat pulak. Nak menelan Qaseh Adinda untuk hilangkan penat tapi bulan puasa pulak kan. Dah sampai rumah pengasuh, anakanda saya tengah seronok bermain. So tini berbual dulu denga pengasuh, Kak Jan. Mula-mula dia cerita tentang Azra yang makin aktif bermain. Maklum lah dah mula bertatih sekarang ni. Kemudian terkeluar pula cerita kakak kepada Kak Jan yang semakin hari semakin teruk penyakit kencing manisnya. Mata dia dah makin kabur, badan asyik penat dan mudah pitam.Tau lah tini tu memang la simptom-simptom kencang manis. Jadi tini rasa nak share tentang penyakit kencing manis sikit dan cara mengatasi kencing manis dengan berkesan.

Daripada sumber yang tini baca, penyakit kencing manis memang penyakit popular di Malaysia. Antara 10 penyakit glamer di Malaysia. Adoi, kronik jugak tu.Mungkin sebab Malaysia ni kaya dengan kuih muih yang manis kan. 



Sedap kan tengok kuih kita? Tapi kuih-kuih ni jika diambil dengan kuantiti tidak terkawal memang akan menyumbang kepada penyakit kencing manis. Kencing manis atau dikenali juga sebagai diabetis mellitus perlu dicegah dan dirawat untuk mengelakkan kesan yang lebih teruk. Jadi jom kita kenali dulu tanda-tanda penyakit kencing manis dan kemudian baru lah kita lihat cara mengatasi penyakit kencing manis dengan berkesan.

TANDA-TANDA PENYAKIT KENCING MANIS

1. Paras gula yang tinggi - Biasanya kita akan dapat bacaan gula ni melalui alat pengukur kadar gula dalam darah.



2. Dahaga yang berlebihan dan selalu kencing malam
3. Hilang berat badan secara tiba-tiba
4. Sentiasa rasa lapar
5. Luka lambat sembuh
6. Keletihan dan cepat marah
7. Mudah dijangkiti kulat
8. Penglihatan kabur
9. Kebas pada tangan dan kaki
10. Kulit jadi sensitif dan bertukar menjadi warna gelap

CARA MENGATASI KENCING MANIS

Kesedaran untuk mengawal dan mengatasi kencing manis perlu datang dari dalam diri sendiri. Barulah setiap tindaqkan yang kita lakukan untuk mengasasi kencing manis dapt dilakukan dengan berkesan.

1. Kawal pemakanan seharian- Pemakanan yang melibatkan semua jenis makanan bergula dan mengandungi glukosa memang wajib dielakkan. Jika beras, digalakkan ambil beras yang tidak berkanji. Kuih-muih manis adalah diLARANG sama sekali. Gantikan gula dengan stevia sebagai pemanis.

2. Senaman- Membantu pesakit kencing manis untuk mengeluarkan peluh seterusnya meningkatkan kesihata jantung dan paru-paru.

3. Pemeriksaan diri sendiri
Sentiasa mendapatkan bacaan pada alat pengukur kadar gula supaya nilai yang kita dapat pada alat pengukur sentiasa konsisten baik

4. Pemerikasaan doktor dan ubat

5. Amalkan suplemet untuk menurunkan paras gula dalam darah

MENGAPA PESAKIT KENCING MANIS KERAP KENCING?

Disebabkan Penyakit yang sudah tidak terkawal sehingga paras bacaan gula sangat tinggi. Selain itu, Kerosakan buah pinggang boleh berlaku kerana apabila paras gula sangat tinggi dalam darah, buah pingganng terpaksa bekerja lebih keras sehingga menyebabkan kerosakan.

APA SUPLEMEN YANG KITA CADANGKAN?

SOLE. iaitu garam yang kaya dengan 84 mineral. Sole berasal dari garam Bukit Himalaya di pendalaman yang sangat tinggi. Oleh itu, khasiat sole adalah sangat tinggi.

Paras glukosa yang tinggi dalam darah menjadikan darah lebih pekat dan memaksa buah pinggang untuk bekerja lebih kuat bagi membersihkan darah yang pekat dengan gula. Oleh itu, Sole akan membantu menyeimbangkan paras gula dalam darah supaya darah kita tidak terlalu pekat dan meringankan kerja ginjal membersihkan darah.



anda penghidap kencing manis?nak cuba tak sole? jangan lupa hubungi tini ye

KARTINI JUSOH
013 9924660
myself140383@yahoo.com










Tiada ulasan:

Catat Ulasan