Sabtu, 4 Julai 2015

STRESS..BAGAIMANA NAK MENGATASI STRESS @TEKANAN

Assalamualaikum dan selamat pagi..

Keadaan dunia sekarang yang semakin laju dan sentiasa bergerak pantas menyebabkan kita boleh ketinggalan jauh ke belakang. Oleh itu, kena berani berdepan dengan diri sendiri supaya tidak ketinggalan. Tetapi, tuntutan kerja yang terlalu sibuk boleh menyebabkan ketegangan dan stress yang memanjang. So hari ni tini nak kongsikan tentang stress dan cara mengatasi stress.




Dalam mana-mana buku pun stress boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Sama ada anda wanita, lelaki atau kanak-kanak. Anak-anak zaman sekarang bukan lagi anak-anak yang bebas melakukan apa sahaja.Yang bebas memanjat pokok, bebas mandi sungai.Sebaliknya anak-anak zaman sekarang boleh stress sebab tak tahu nak buat apa di wasan kejiranan yang sangat padat. Nak tengok tv adik-adik ramai dan bising.Nak buat kerja rumah stress dengan keadaan rumah. Akhir sekali stress mereka dilepaskan di luar.

BAGAIMANA NAK MENGATASI STRESS?

1. Mengingati Allah
Secara Islamiknya, stress perlu didepani dengan cara sentiasa mengingati Allah. Basahkan lidah dengan zikir-zikir pada Allah, tenangkan dengan cara memperbanyakkan bacaan ayat suci atau perdengarkan ayat suci di telinga kita. Kalimah suci adalah pengubat jiwa paling pantas untuk menenangkan hati.

2. Bersenam.
Bersenam ialah melakukan aktiviti fizikal yang mengeluarkan peluh. Pengeluaran peluh menjadikan badan lebih segar sebenarnya.Sekaligus memberi ruang untuk kita berfikir dan dapat mengatasi ketegangan dalam hidup dengan baik. Lakukan senaman dengan lebih kerap kerana senaman adalah cara terbaik dan murah untuk mengatasi stress.

3. Rancang kehidupan mengikut keutamaan.
Sebagai contoh, jika anda stress disebabkan kerja yang terlalu banyak. Cuuba senaraikan dengan baik kesemua kerja dan tuliskan dateline untuk semua. Kemudian buatlah kerja satu persatu

4. Jangan bertangguh
Setiap kerja jangan tunggu terlalu lama untuk dimulakan. Pastikan sebaik sahaja kerja tersebut diperolehi teruskan dengan perancangan rapi untuk memastikan tugas tersebut siap dengan segera

5. Window shopping
Ini khas untuk wanita sahaja ye. Dalam zamn GST dan pelbagai barangan pun naik harga. Anda boleh jamu mata anda dengan deretan handbag, kasut, pakaian dan sebagainya. Tapi awas!!jangan tergoda pulak ye!Kalau tak, anda akan menambah stress dalam diri anda sahaja jika wang tak mencukupi.Hihi

6. Relaxkan diri dengan urutan dan spa
Ini part paling best.Sebab melalui urutan dan sentuhan, stress dan ketegangan memang mudah lari.Mungkin kerana badan anda dan fikiran anda dah terlalu penat.

7. Makan kurma
Kurma mampu merangsang pembentukan sel darah merah yang sangat diperlukan oleh tubuh. Memang lah sel darah merah memang sangat penting kan?
Kurma juga mengandungi triptofan iaitu sejenis asid amino yang diperlukan untuk menhgasilkan serotonin.Apa itu serotonin?
Serotonin yang terhasil dalam badan mampu menstabilkan mood, melegakan stress dan memperbaiki kualiti tidur kita. Dengan itu, keseimbangan hormon kita menjadi stabil dan membantu mengurangkan ketegangan dan menangani stress

NAK LAGI MUDAH?
Untuk mendapatkan khasiat kurma seperti di atas, anda boleh mengamalkan Qaseh Gold kerana Qaseh Gold sangat kaya dengan kurma. Kandungan utama Qaseh Gold iaitu kurma adalah pilihan terbaik untuk memudahkan kita dan menjimatkan masa kita untuk makan kurma.



1 SUDU QASEH = 1 BIJI KURMA
Dan untuk mennagani masalah stress dan keletihan melampau, Tini syorkan anda untuk mengamalkan produk Qaseh Gold Adinda dan sole
KEBAIKAN QASEH GOLD ADINDA
Kandungan kurma adalah sangat tinggi yang membantu merangsang penghasilan serotonin dan dapat mengatasi stress

KEBAIKAN SOLE
Sole ialah garam bukit yang diperolehi daripada Bukit Himalaya dengan kedalaman yang sangat tinggi. Sole terisi dengan kandungan mineral yang sangat tinggi dan mampu menggantikan kandungan mineral yang telah hilang akibat aktiviti harian kita. Bahkan Sole menyahtoksin dari dalam tubuh serta sekaligus membantu penyerapan khasiat Qaseh Gold Adinda dengan baik.

Untuk mendapatkan Qaseh Gold Adinda dan Sole, anda boleh hubungi tini seperti di bawah

KARTINI BINTI JUSOH

013-9924660
FB: Tini Kartini
emel: myself140383@yahoo.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan