Rabu, 30 September 2015

PUNCA MIGRAIN DAN CARA MENGATASINYA

Migrain ni tak lah familiar sangat dengan tini. Cuma dulu masa kat Sek Men Sains Machang tini pernah duduk sebilik dengan seorang senior yang migrain. Kalau migrainnya datang, kesian sangat dengan kakak ni. Boleh tak bayangkan macam mana rasanya hantuk kepala ke dinding? Bila kakak ni migrain, dia akan banyakkan zikir.Memang kakak ni bertudung labuh elok je. Kadang kalau tak tahan sangat dia hantukkan juga kepalanya ke dinding. Sebab dia kata kata kalau boleh dia tak nak makan ubat penahan sakit tu.Tapi yang bagusnya sebab kami tinggal kat asrama, jadi yang membantu memang kawan-kawan je. Kawan-kawan akak ni memang sangat suppotive.

Masa tu kan, tini ingat migrain ni cuma sakit kepala. Tapi rupanya migrain ni lagi kronik dari sakit kepala biasa. Migrain adalah sakit kepala yang berdenyut-denyut kuat dalam tempoh 4-72 jam.Sakit kepala atau migrain ini memang akan menghalang kita daripada melakukan tugasan harian kita.



PUNCA MIGRAIN

Punca migrain selalu dikaitkan dengan keturunan iaitu jika anak migrain biasanya ibu atau bapa nya juga pernah mengalami migrain.
Namun demikian, faktor-faktor lain tidak pula diketahui secara saintifik.

GEJALA MIGRAIN

1. Menurut Dr Zubaidi, pesakit migrain selalu mengalami sakit kepala yang berdenyut-denyut sama ada pada sebelah kepala atau pada keseluruhan kepala. 
2. Jika migrain yang terlalu teruk, pesakit boleh mengalami kekejangan seolah-olah strok pada sebahagian badan.Namun demikian keadaan ini tidak berlarutan dan bahagian yang mengalami serangan ini akan kembali normal.
3. Pesakit migrain juga akan mudah merasa loya dan ingin muntah
4. Sangat sensitif dengan cahaya, bunyi dan bau yang kuat


CARA MENGATASI

Apa yang paling penting  hindari diri kita dari stress dan terdedah kepada bunyi, bau dan cahaya yang kuat.Semuanya perlu dielakkan supaya migrain tidak menyerang.

Selain itu, sesetengah makanan turut mempengaruhi pesakit migrain kerana makanan yang berkolesterol dan berlemak. Pemakanan yang berlemak boleh menyempitkan salur darah dan sekaligus mengganggu fungsi saraf.

Tambahan lagi, pesakit migrain perlu sentiasa bertenang dan relaks supaya tidak berdepan dengan masalah stress. Stress atau tekanan  menyebabkan salur darah di otak mengalami ketegangan.





BAGAIMANA QASEH ADINDA MENGATASI MIGRAIN

Qaseh Adinda terdiri daripada pelbagai gabungan makanan sunnah yang kaya dengan khasiat tertentu.

Gabungan kesemua kandungan makanan sunnah dalam Qaseh Adinda melengkapi nutrisi seimbang dan kaya dengan antioksidan yang menghalang radikel bebas wujud dalam badan. Dipercayai radikel bebas ini yang boleh mengganggu dan menyebabkan migrain.

Akhir sekali, untuk anda yang migrain dan ingin mendapatkan produk Qaseh Gold termasuk Qaseh Adinda boleh hubungi tini seperti di bawah. Konsultasi hanya eksklusif kepada customer saya sahaja.

KARTINI BINTI JUSOH
013-9924660
KONSULTAN QASEH ANDA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan