Rabu, 5 Ogos 2015

Penyebab Senggugut dan Cara Mengatasinya

lamat beristirehat..

Pagi ni semasa berkumpul nak menyiapkan beberapa model untuk pameran sempena minggu Sains dan Matematik, ada pelajar yang minta izin nak balik. Alasan? Katanya sakit perut sebab senggugut. Sesetengah orang memang untung sebab tak pernah senggugut. Bagi yang tiada masalah dengan aliran darah haid biasanya takkan rasa sakit senggugut ni. Kalau tini bermasalah dengan aliran darah, maksudnya hari pertama, kedua tu keluar sikit je darah, memang sakit senggugut tu akan datang.

PENYEBAB SENGGUGUT

Pengecutan otot rahim (uterus)  yang berlebihan akan menyebabkan kesakitan pada perut. Bahan kimia yang menyebabkan sakit perut ialah prostaglandin.Wanita senggugut menghasilkan lebih banyak prostaglandin dalam uterus mereka. Kesannya otot uterus bergerak lebih kuat dan kerap pada hari-hari awal haid.



Bila kita perhatikan gambar, tangannya memegang bahagian perut di mana rahim kita berada. Pengecutan otot yang kuat di situ lah yang menyebabkan kita sakit perut.

CARA MENGATASI SENGGUGUT

1. Kurangkan makan makanan lebih garam, minuman berkafein dan berkarbonat serta berlemak. 
2. Perbanyakkan minum air suam
3. Ambil vitamin tambahan seperti vitamin E dan B. 
4. Kekal cara hidup aktif dengan bersenam dan beriadah setiap hari.

# Share cerita dulu..

Seorang sahabat baik saya, Bahiyah memang kerap senggugut. tapi ketika kami aktif melakukan senaman aerobik tiga kali seminggu, kami perasan masalah senggugutnya menghilang. Dia sendiri pun hairan sebab senggugutnya tiada pada bulan tersebut. Mungkin pergerakan aktif semasa beraerobik melancarkan pengaliran darah haid dan menyebabkan pengecutan otot uterus stabil.

NAK ATASI SENGGUGUT DENGAN QASEH GOLD?










Dua produk Qaseh yang tini syorkan ialah Qaseh Adinda dan Sole

SOLE - garam semulajadi dari pergunungan Himalaya ini membantu melaraskan fungsi rahim dan menormalkan kitaran haid. Bahkan sole berfungsi meneutralkan toksin dalam badan dan membantu penyerapan nutrien dengan lebih baik.

ADINDA - Kandungan nutrien yang tinggi dalam kurma seperti vitamin A dan C, zat besi, fosforus, kalsium, natrium dan kalium melengkapkan keperluan nutrisi kepada tubuh.

Manakala kandungan madu yang tinggi dalam Adinda  membekalkan fosforus, kalsium, natrium dan kalium serta vitamin B1, B2, C dan K memberi nilai tambah kepada Adinda. 

Kandungan vitamin B dan C yang tinggi membantu melancarkan penghasilan darah serta memudahkan pengecutan otot dinding rahim (uterus). 

Untuk mendapatkan produk Qaseh, boleh hubungi saya seperti berikut

KARTINI JUSOH

013 9924660

myself140383@yahoo.com


FB: Tini Kartini =https://www.facebook.com/tini.kartini.140

Tiada ulasan:

Catat Ulasan