Khamis, 15 Oktober 2015

PUNCA GOUT DAN CARA MENGATASINYA

Assalamualaikum dan selamat malam.

Pagi tadi, tini dapat satu pertanyaan tentang penawar gout oleh daripada sahabat. Tini ni tak pakar pun pasal gout. Cuma yang tini ingat, gout ni disebabkan oleh kandungan asid urik yang sangat tinggi dalam badan seseorang.Jadi malam ni tini berkesempatan untuk menggodek riwayat gout ni untuk tini kongsikan bersama. Jadi apa kata kita sama-sama kongsikan punca gout dan rawatan untuk gout. 

Gout berlaku disebabkan oleh pengumpulan asid urik pada bahagian-bahagian  sendi. Bagi pesakit gout, mereka mungkin mengalami masalah kandungan asid urik yang meningkat dengan mendadak atau menghadapi masalah kandungan aid urik yang tidak dapat disingkirkan dari badan.

GEJALA GOUT
Gout biasanya menyerang bahagian ibu jari kaki. Namun, tetap terdapat rasa sakit pada bahagian-bahagian sendi yang lain.

Pesakit gout juga mungkin mengalami masalah bengkak dan sakit pada sendi-sendi tertentu.






LANGKAH PENCEGAHAN

1. Pesakit gout dinasihatkan untuk mengelakkan pemakanan yang kaya dengan protein seperti daging merah dan makanan laut. Kesemua makanan yang disebut di atas adalah mengandungi purin yang sangat tinggi.
Purin adalah kandungan semulajadi yang wujud dalam sesuatu makanan. Bagi pesakit gout, adalah tidak digalakkan untuk mengambil makanan yang tinggi kandungan purin. 
Contoh makanan yang tinggi purin ialah ikan bilis, hati, jantung, ginjal, otak, ikan parang dan ikan kembung.

2, Perbanyakkan minum air kosong untuk memastikan asid urik dapat dikeluarkan melalui air kencing. Minum dengan kerap melebihi dua liter air.

CARA MERAWAT




Qaseh Gold menawarkan set qaseh gout iaitu
* Qaseh Sole
* Qaseh Adinda





Bagi anda yang menghadapi masalah gout dan berminat untuk mencuba Qaseh, sila hubungi tini tanpa segan ye.InsyaAllah, konsultansi percuma untuk semua pelanggan tini.

KARTINI JUSOH
014-2907448( sms/whatsapp)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan