Khamis, 29 Oktober 2015

PUNCA BATU KARANG DAN CARA MENGATASINYA

Statistik menunjukkan bahawa penduduk Asia mempunyai kebarangkalian sebanyak 10-20% mempunyai kebarangkalian untuk menghidap batu karang. So, kita kaji apakah punca berlakunya batu karang dan cara mengatasinya.

APA ITU BATU KARANG



Batu karang selalu dijumpai di bahagian atas saluran kencing. Apabila terdapat bahan-bahan asing tertentu yang mempunyai kepekatan yang tinggi, maka ia akan membentuk kristal yang dikenali sebagai batu karang.

PUNCA BATU KARANG

1. Berlaku kepekatan tinggi pada air kencing. Ini berlaku kerana kekurangan cecair dalam badan

2. Jangkitan pada salur kencing yang berulang kali

3. terdapat halangan pada saluran air kencing seperti pembesaran kelenjar prostat, takungan air kencing akan menyebabkan berlakunya jangkitan dan pembentukan batu karang yang berulang-ulang


TANDA, SIMPTOM DAN GEJALA PENYAKIT BATU KARANG

Batu karang di buah pinggang yang kecil tidak menyebabkan kesakitan.  Mungkin boleh dijumpai secara tidak sengaja melalui ujian ultrasound dan sebagainya. 

Batu karang yang kecil mungkin boleh keluar sendiri tanpa merasai kesakitan.Namun ada sesetengah kes, batu yang kecil juga boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian belakang hingga ke kemaluan. 

Sesetengah pesakit akan merasa sakit pada bahagian testikal atau sepanjang zakar semasa membuang air kecil.

Bagi pesakit batu karang yang agak besar, pesakit akan rasa sentiasa sakit dan jika jangkitan kuman telah berlaku boleh menyebabkan pesakit demam berterusan.

BATU KARANG DAN QASEH GOLD

Qaseh Gold menawarkan Qaseh Kekanda untuk merawat masalah batu karang. Berikut tini sertakan testimoni pesakit batu karang.




Untuk mendapatkan produk Qaseh, boleh hubungi tini seperti di bawah

KARTINI BINTI JUSOH
KONSULTAN QASEH GOLD
013 9924660


Tiada ulasan:

Catat Ulasan